מורים שהשפיעו עלי - לשרביט החם

 בכיתה ו' המורה לציור הביט בציור שלי, ובקופסת הצבעים שלי ואמר שאני צריכה עוד צבעים. הוא פתח את ארון האבדות והוציא משם כמה קופסאות צבעים ופיזר אותם על השולחן שלי. נושא השיעור היה בעל חיים שמורכב מהרבה בעלי חיים ואני ציירתי אותו מאד צבעוני. בסוף השנה המורה ביקש שאתן לו במתנה אחד מהציורים שלי והוא בחר את הציור הזה. אני חושבת שאני מציירת היום בזכות אותו מורה.
במגמה הביולוגית זכיתי להכיר את נעמיצ'קה המורה לביולוגיה. היו לה דעות מוצקות על הוראת הביולוגיה. היא אמרה שביולוגיה לומדים מהטבע ופחות מספרים. היא במיוחד לא אהבה ללמד ביולוגיה לפי הסדר של הספרים. אם אחד הילדים היה מביא לשיעור איזה פרח שמצא, חרק או אפילו לחם ישן עם עובש, היינו לומדים עליו. היינו בשיעור יורדים לואדי שליד בית הספר ולומדים שם. מרוב התלהבות היינו נשארים שעות נוספות במעבדה להסתכל במיקרוסקופ. הדבר הראשון שקניתי בכסף שקיבלתי מבייבי סיטינג היה מיקרוסקופ ואהבתי להסתכל במבנים של העלים, כנפי הפרפרים והעובשים. נעמיצ'קה גם טענה שלא צריך לסיים ללמוד חומר מסוים ואז להכניס למגירה. תמיד היינו צריכים לדעת כל החומר. בחינת הבגרות הייתה פשוט עוד בחינה, כי כל הבחינות היו כאלה. היא נתנה שאלות על השוואה בין מערכת העיכול של הפרה, האדם והחרק,  נעמיצ'קה הייתה מורה שאי אפשר לשכוח.

מורה נוסף שהשפיע עלי הוא יעקב מישורי הצייר. למדתי שנה אחת במדרשה בבית ברל. היינו מציירים בבית ומביאים את העבודות לביקורת. פעם אחת כשהצגנו את העבודות לביקורת, כאשר הוא הגיע לציור שלי הוא פשוט דלג עליו והמשיך הלאה. זה היה מאד קשה לי. ביקורת פוסלת כבר הייתה עדיפה מאשר התעלמות. מאד נפגעתי. אבל בהפסקה נגשה אלי אחת התלמידות ואמרה לי שלדעתה מישורי רצה להגיד לי שהוא יודע שאני מסוגלת לעשות דברים הרבה יותר טובים, לכן לא כדאי לדבר על עבודה פחות טובה שלי. זה מאד עזר לי. מישורי נחשב למורה שנותן ביקורות קשות. לקבל ביקורת זה בכלל דבר קשה ולקח לי זמן להבין איך לקבל את הביקורת. אבל הביקורת שלו עזרה לי להתקדם. כאשר הקורס נגמר, הוא הרשה לי לבוא לפעמים לשיעור שלו רק כדי להביא עבודה שלי מהבית כדי לקבל ביקורת. הייתי מתאמצת מאד לזכות להערכה שלו ואני חושבת שאת העבודות הטובות ביותר שלי עשיתי אז אצלו.

ובנושא הטלוויזיה הקהילתית כשהתחלתי ללמוד עשיתי קורס אצל גיא דווידי ואלכס גוצ'מן. כל שיעור הייתי מתאמצת לעשות את התרגיל הכי טוב שאפשר, מגיעה לשיעור, מקבלת ביקורת לפעמים קוטלת לגמרי, מגיעה הביתה בתחושת יאוש, מרימה את עצמי למאמצים נוספים, מגיעה לשיעור ושוב חוטפת ביקורת קשה. כך לאורך כל השנה. אבל אמרתי לעצמי שהעובדה שהם לא מוותרים לנו, רוצים שנגיע לרמה גבוהה של עשייה עדיפה על הקלות. למדתי מהם המון.

ומי שהשפיע עלי מאד בתחום הזה היה מנכ"ל ערוץ הטלוויזיה 98  יובל כהן. הוא בא פעם אחת לראות סרטים בעבודה בקורס שעשיתי, התלהב מהחומרים, לקח את העריכה שעשיתי , תיקן אותה ועזר לי לעשות סרט יותר טוב. בסרט הבא שעשיתי הוא ישב איתי שעה שלמה לראות את הסרט ולייעץ לי איך לשפר אותו. בכל סרט שעשיתי חשבתי עליו, וקיוויתי שיאהב אותו. כשהוא עזב את הערוץ היה לי מאד קשה. 

מה שאני עכשיו זה סך המורים שהיו לי והעריכו אותי. הערכה היא דבר כל כך חשוב... 

תגובות

  1. התברכת בהרבה מורים טובים! אני חושבת שהתברכת גם באופי שיודע ללמוד מכל דבר ולהעריך עזרה מכל סוג, גם כשמבט ראשון נדמה אולי שהיא לא עוזרת.

    השבמחק
    תשובות
    1. צריך בהחלט לדעת לא לוותר, אבל אני חושבת שהמורים האלה נתנו לי את הכוח לא לוותר על ידי ההתייחסות החמה והאוהדת אלי.

      מחק
  2. הערכה, ראייה שלך אבל אני חושב שגם דברי אמת מנוסחים היטב ולא מתחנפים חשובים מאוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור שאפשר להבחין די בקלות איזה מחמאות ניתנות סתם ואיזה אמיתיות. אני חושבת, גם כשלימדתי, שגם אם תלמיד טועה, אפשר למצוא דברים טובים לשבח, והם ימשכו את התלמיד לכיוון הנכון. הרבה פעמים אנחנו זוכרים את המילים ששיבחו אותנו ושוכחים את המילים הקשות שהיו אף הן בביקורת. כי החיובי נותן מוטיבציה חיובית וזה הכי חשוב.

      מחק
  3. יופי שהיו לך מורים כאלה

    השבמחק
  4. כמו שאמרו כאן, התברכת במורים האלה אבל גם הם התברכו בך. כי לא נרתעת מביקורת, גם כשהיה לך קשה עם זה, והתעלית על הקשיים והשקעת את העבודה וזה גם לא מובן מאליו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לקח לי זמן ללמוד איך לקבל ביקורת. כשאני מקבלת ביקורת מאדם שאני מעריכה אותו אני מרגישה שהוא עושה זאת כדי לקדם אותי באמת וכי הוא מצפה ממני להשתפר כי הוא יודע שאני יכולה, וזה מה שעוזר לי לקבל את הביקורת.

      מחק
  5. את נעמיצ'קה המורה לביולוגיה חלקנו יחד. בנוסף לזיכרונות שאת מעלה זכורים לי צחנת הפורמלין המחניק והסיסטמטיקה. בזכותם רכשתי ידע מוצק ומסודר על עולם החי והצומח. בששים השנים שעברו עלינו בנפרד הפכת מתלמידה במגמה הביולוגית לאמנית רב תחומית ומרתק אותי לקרוא על המורים שאתגרו אותך והפכו אותך למה שאת היום.

    השבמחק
    תשובות
    1. מעניין שכל אחת מאיתנו לקחה מנעמיצ'קה דברים אחרים קצת. גם אני זוכרת שנעמיצ'קה לימדה אותנו שמות לועזיים של צמחים כי היא לא נתנה לנו הקלות. אני עדיין זוכרת כמה שמות ואת הבסיס של הסיסטמטיקה. מעניין לי לקרוא על המורים/מורות שהשפיעו עליך.
      כשיצאתי לגמלאות ראיתי שהעולם מלא בדברים מעניינים בלי סוף והביולוגיה הייתה רק חלק קטן מכל הדברים שסיקרנו אותי. החלטתי ללכת לכיוון של אמנות ולא הצטערתי...

      מחק
  6. אני בהחלט מרגישה בעלת מזל שזכיתי למורים האלה. זה לגמרי לא מובן מאליו.

    השבמחק
  7. התברכת. אני בעד בקורת ופחות חנופה. אמנם היא צריכה להיאמר בצורה שאינה מסרסת אבל עדיפה על פני יופי טופי דבש ניגר :-)
    בזכות המורה שלי לאנגלית התחלתי לשיר ולהופיע
    בזכות המורה לספרות למדתי מהי תשוקה לשירה.
    אבל לא אשכח את הטעות הפטאלית שלי בכיתה ב' כשטעיתי וכתבתי צאבאב במקום צהבהב. עד היום זה מציק לי, כמה מוזר, כאילו שניתן לתקן.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הרגלי אכילה ומשקל

חוויות הזויות מהמלחמה שהייתה

עזה