metoo

 ההתקדמות של נשים לשוויון היא תהליך ארוך ואיטי מאד.

ההתקדמות הזו צריכה להתגבר על כוחות גדולים של שמרנות, ובעיקר על כוחות שנובעים מדתות. כל הדתות שאני מכירה מפלות נשים לרעה. ביהדות הגבר מיועד ללימוד תורה והאישה לעסוק בענייני גידול ילדים, טיפול בבית ואצל החרדים, גם פרנסה. היא חסרת יכולות רוחניות ומתאימה רק לענייני היומיום הארציים. הדתות שובניסטיות ופטריארכיות ומשרות מהאווירה שלהן גם על החברה ככלל.

בסדרת טלוויזיה על ילדים שראיתי אתמול, ילדות מחוגים שונים באוכלוסיה, מפחיתות בערך הכוח שלהן, וגם חושבות שהבנים יותר חכמים. זה המסר שהן קיבלו מהחברה. זה הדור הבא, והוא לא שונה הרבה מהדור שלנו. עצוב. ייקח הרבה זמן עד שיהיה שוויון אם יהיה אי פעם, כי נראה שהגברים לא בקלות יוותרו על היתרון שלהם. יתרון במשרות בכירות, במשרות של ניהול המדינה, ובשכר.

גם אצל חילוניים אין מספיק מודעות למיניות הנשית. רבים עדיין חושבים שהאישה צריכה "לתת". או מתוך הנחה שאין לה ממש רצונות משלה, או שהרצונות שלה חשובים פחות מאלו שלו לכן עליה לוותר עליהם. נשים רבות אינן מודעות אף הן למיניות שלהן. או מתוך רצון ל"שלום בית" או מתוך פחד וחינוך שגורם להן לחשוב שעליהן להתבייש במיניות שלהן ולא לפתח אותה.

ה metoo זה דבר נהדר. נשים תפסו אומץ והבינו שאם הן לא תפעלנה שום דבר לא יזוז. נשים אמיצות שלא הסכימו שגברים ישתמשו בכוח שלהם לנצל אותן ולהשפיל אותן ושהן תשתוקנה. הדבר הביא להרבה יותר מודעות ולכך שגברים ירתעו ממעשים שכאלה. הלוואי שהתנועה הזו תמשיך ליותר שוויון בכל המובנים. הלוואי.


תגובות

  1. פוסט חשוב מאד. תודה רבה על זה, אסתי. קישרתי את זה עבורך בתגובות לפוסט המתאים במדור השרביט החם. אכתוב לך גם מייל עם הסבר יותר פשוט ומפורט בעניין הזה.
    לגבי הפוסט שלך עצמו: את כל כך צודקת. ויש לנו עוד דרך ארוכה לעשות. גם לגברים אבל גם לנשים עצמן.
    אגב זו לא היהדות שקבעה שהגבר צריך לעסוק אך ורק בלימוד תורה. זה מנהג שהשתרש עם השנים ולא בכל אוכלוסיות הדתיים ואפילו לא בקרב אוכלוסיות החרדים - למשל בארה"ב ובאירופה חרדים עובדים, בעלי עסקים, ולומדים בנוסף בלי קשר. "והגית בו יומם וליל" לא אומר שלא תעשה מלאכה או כל דבר אחר. זה אומר שבזמן שאתה חי ופועל ומתפקד ומתפרנס אתה מצווה גם להגות בתורה. זה הכל.

    השבמחק
    תשובות
    1. בלי קשר אם הגברים עובדים או לא, הם אלה שנחנו ביכולות רוחניות שמתאימות ללימוד בניגוד לנשים שמסוגלות רק לענייני דיומא.

      מחק
  2. אני מאוד מסכים אתך. לפחות יש התקדמות...

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, יש התקדמות, לפחות בחברה המערבית.

      מחק
  3. זה מזכיר לי את הקטע שיש (גם היום) יחסית יותר בנים שלומדים מקצועות מדעיים מאשר בנות (בביה"ס), יותר גברים שלומדים מקצועות מדעיים (באוניברסיטאות) וגם יחסית יותר גברים מנשים בתחומים טכניים או הייטקים.
    בתחום העיסוק שלי במחשבים יש רוב גברי מובהק.
    אני בעד המון דברים שקשורים בשיוויון בין המינים.
    מאידך יש לא מעט נשים שניצלו את הMeToo בשביל לרמוס גברים, לפגוע בהם. כמו נשים שמגישות תלונות שווא על גברים סתם כי הם לא באו להם טוב. תלונות על הטרדה מינית וכדומה.
    אין ספק שצריכה להיות התקדמות בכל הנושא של מעמדן של נשים בחברה ובכלל. אבל זה לא צריך להיות על חשבון אף אחד אחר.

    השבמחק
    תשובות
    1. חלק גדול מהסיבה שבנות לא לומדות מדעים ומקצועות טכניים נובעת מחינוך. אני למשל, נרתעת מנושאים טכניים ומרגישה שאני לא מסוגלת לפתור בעיה כמו איזה כבל לחבר לאיזה מכשיר.

      מחק
    2. אני עמוק בתחום הטכני כבר יותר מ-20 שנה.
      אני לא יודעת אלולא צה"ל היה מכניס אותי לתחום הזה, אם הייתי מגיעה לזה באופן טבעי.
      רוב הנשים שאיתן שירתתי בצבא, לא המשיכו לעבוד בתחום אלא הלכו לתחומים אחרים.
      כשלמדתי בתיכון לא הייתה הפרדה כזאת שם, בין מקצועות של בנות לבין מקצועות של בנים. אולי למעט 2 מגמות שהיו שם (עיצוב אופנה - שם היו בעיקר בנות, ומכניקה - שם היו בעיקר בנים).

      לגבי חינוך יש היום המון דברים שמגיעים מהתוצאה של החינוך בבית. בסופו של דבר בבתי הספר יש מגמון מדעיות ו/או טכניות במגוון תחומים. וכשיש הורים שמעודדים את הילדות שלהם לנסות, ו/או שמותר להן ללמוד כל מה שמעניין אותן גם אם זה מדעי זה שונה.
      כשהתפיסה הזאת מגיעה מהבית זה עניין אחר מאוד מושרש.

      בלי שום קשר בגלל שהטכנולוגיה הפכה להיות חלק כל כך נוכח בחיים של כולנו, היום כל אחד צריך להבין קצת בזה. בעיקר כדי לא להילחץ מתקלות פשוטות ולדעת לעשות תפעול יומיומי של מוצרים.

      מחק
    3. איכשהו מבלי ששמתי לב, ובטוח לא מתוך כוונה, הגעתי לחוסר היכולות הטכניות שלי, ואני ממש מקנאה בך על היכולות שלך. כנראה שחינכו אותי להמנע מלנסות לפתור בעיות טכניות, ועכשיו אני תלויה באנשים שיעזרו לי אפילו לפתוח בקבוק או לדפוק מסמר בקיר. אני אומרת לעצמי שלא יתכן שלא אהיה מסוגלת, אבל אני מתעצלת לנסות...

      מחק
  4. את צודקת. #MeToo התחיל רק לפני 5 שנים. אמנם זה היה מפץ תרבותי עמוק, אבל בחברה שהבינה את עומק המפץ, וגם ערוכה לקראתו. אירופה אסיה, אפריקה, דרום אמריקה? החברה האנושית צריכה עוד להתגבר על ההבנה המוזרה שנשים הן "תת אדם" או אדם-משנה ביחס לגברים.

    השבמחק
  5. כן, יש התקדמות, אבל היא עדיין לא מספיקה. ראיתי היום ריאיון של רוני קובן עם מלכה פיוטרקובסבקי בערוץ 11, האם ראית? שווה מאוד צפייה. היא מתייחסת גם לדברים האלה כפי שהם נראים מהזווית של החברה החרדית.
    https://www.youtube.com/watch?v=UkeHuvlZOv0

    השבמחק
    תשובות
    1. היא נהדרת. תודה ששלחת. הלוואי והיו יותר כמוה.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הרגלי אכילה ומשקל

חוויות הזויות מהמלחמה שהייתה

עזה